Dr. Emiliano Fiori

Wissenschaftlicher Mitarbeiter im SFB 980 "Episteme in Bewegung"

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Biographie

Seit 2012 Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Lehrstuhl von Prof. Christoph Markschies, Humboldt-Universität zu Berlin, im Teilprojekt "Wissenstransfer in den antiken christlichen Apokryphen" des Sonderforschungsbereichs 980 "Episteme in Bewegung".
2010-2012 Post-Doctoral Research Fellowship, Vrije Universiteit Amsterdam, im ERC-Projekt “ The Appropriation of the Jewish Scriptures: Allegory, Pauline Exegesis and the Negotiation of Religious Identities“ geleitet von Prof. Hagit Amirav.
2007-2008 Forschungsaufenthalt in Paris, IRHT- Institut d’histoire et recherche des textes-Section grecque.
2007-2009 Doktorand in “Social Sciences and Historical Studies on Religions”, Universität von Bologna. Betreuer: Prof. Lorenzo Perrone.
Doktorand (“co-tutelle”), École Pratique des Hautes Études in Paris (Vierte Sektion). Betreuer: Prof. Henri Hugonnard-Roche.
2000-2006 Studium der Klassischen Philologie in Bologna, Milan und Padua. “Laurea” (MA), Universität von Padua. Betreuer: Prof. Paolo Bettiolo.

Dissertation

«Dionigi l’Areopagita e l’origenismo siriaco. Edizione critica e studio storico-dottrinale del trattato sui Nomi divini nella versione di Sergio di Reš‘aynā», 557 pp. Defended 22 March 2010 (joint committee of Bologna University and the École Pratique des Hautes Études, Paris). 

Auszeichnungen

Die Dissertation wurde mit dem John Templeton Award for Theological Promise, 2011 edition, in Heidelberg am Forschungszentrum Internationale und Interdisziplinäre Theologie, ausgezeichnet.

Publikationen

Monographien

(1) Sergio di Resh‘ayna, Trattato sulla vita spirituale, intr., trad. dal siriaco e note a cura di Emiliano Fiori, Bose: Qiqajon 2008, 55 pp.

(2) Dionigi Areopagita. Nomi Divini, Teologia Mistica, Epistole: la versione siriaca di Sergio di Rēš‘aynā (VI secolo), edita da Emiliano Fiori, CSCO 656 Scriptores Syri 252, Peeters: Louvain 2014, XLIII+200 pp.

(3) Dionigi Areopagita. Nomi Divini, Teologia Mistica, Epistole: la versione siriaca di Sergio di Rēš‘aynā (VI secolo), tradotta da Emiliano Fiori, CSCO 657, Scriptores Syri 253, Peeters: Louvain 2014, XCI+186 pp.

Herausgeberschaften

(1) Themenheft «Origen and Evagrius in Syriac Culture: History, Doctrine and Texts»,  Adamantius 15 (2009), (mit Prof. Alberto Camplani).

(2) Themenheft “Jewish and Christian Apocalypses: Genre Definition and Transfer of Knowledge”, Zeitschrift für Antikes Christentum 20 (2016), (mit Prof. Christoph Markschies, Simon Danner und Stefanie Rabe).

Aufsätze

(1) « ‘È lui che mi ha donato la conoscenza senza menzogna’ (Sap 7, 17). Origene, Evagrio, Dionigi e la figura del maestro nel Discorso sulla vita spirituale di Sergio di Resh‘ayna», Adamantius 15 (2009), 43-59.

(2) «Elementi evagriani nella traduzione siriaca di Dionigi l’Areopagita: la strategia di Sergio di Reš‘aynā», Annali di Storia dell’Esegesi 27/1 (2010), 325-334.

(3) L’épitomé syriaque du traité Sur les causes du tout d’Alexandre d’Aphrodise attribué à Serge de Resh‘ayna : édition et traduction », Le Muséon 123 (2010), 127-158.

(4) « Mélange eschatologique et ‘condition spirituelle’ de l’intellect dans le corpus dionysiacum syriaque », Parole de l’Orient 35 (2010), 261-276.

(5) «The impossibility of the apokatastasis in Dionysius the Areopagite», in H. Pietras (ed.), Origeniana decima, Peeters: Leuven, 831-843.

(6) «Sergius of Reš‘aynā and Dionysius: a dialectical fidelity» in J. Watt-J. Loessl (ed.), Interpreting the Bible and Aristotle.  The Alexandrian Commentary Tradition from Rome to Baghdad, Ashgate: Farnham 2011, 179-194.

(7) «The topic of mixture as philosophical key to the understanding of the Divine Names: Dionysius and the Origenist monk Stephen bar Sudaili» in L. Karfikova, M. Havrda (eds.), Nomina divina, Proceedings of the Colloquium dionysiacum held in Prague, 30-31 October 2009, Academic Press: Fribourg 2011, 71-88.

(8) «La cultura filosofica e scientifica greca nella Chiesa siro-occidentale (VI-VIII secolo): un tentativo di interpretazione e uno sguardo d’insieme» in E. Vergani (ed.), Atti del 6° Incontro sull’Oriente Cristiano di tradizione siriaca, Centro Studio Ambrosiano: Milano, 117-144.

(9) «Mystique et liturgie entre Denys l’Aréopagite et le Livre de Hiérothée : aux origines de la mystagogie syro-occidentale», in A. Desreumaux (ed.) Les mystiques syriaques, Geuthner: Paris 2011, 27-44.

(10) « La perte du centre sacramentel et l’ordre du monde. Un point crucial de la réception de Denys l’Aréopagite chez Marsile Ficin », in A. Villani (ed.) Lire les pères de l’Église entre Renaissance et Réforme, Beauchesne : Paris, forthcoming 2012.

(11) “Дионисий Ареопагит и Исаак Сирин: попытка переоценки”, in I. Alfeev (ed.), Материалы Первой международной патристической конференции Общецерковной аспирантуры и докторантуры имени святых Кирилла и Мефодия Преподобный Исаак Сирин и его духовное наследие, Москва, 10–11 октября 2013 г., Общецерковная аспирантура и докторантура им. свв. Кирилла и Мефодия, Moskva 2014), 288-307.

(12) “Un intellectuel alexandrin en Mésopotamie. Essai d’une interprétation d’ensemble de l’oeuvre de Sergius de Resh‘ayna”, in De l'Antiquité tardive au Moyen Age. Études de logique aristotélicienne et de philosophie grecque, syriaque, arabe et latine offertes à Henri Hugonnard-Roche, recueillies pas Elisa Coda et Cecilia Martini Bonadeo, Vrin: Paris 2014, 59-90.

(13) “The Reactivation of the Apocalyptic Genre in Early Egyptian Monasticism: the Apocalypse of Paul”, in E. Kancik-Kirschbaum and A. Traninger (eds.), Wissen in Bewegung. Institution – Iteration – Transfer, Harrassowitz: Wiesbaden 2015, 307-322.

(14) “Death and Judgment in the Apocalypse of Paul: Old Imagery and Monastic Reinvention”, Zeitschrift für Antikes Christentum 20 (2016), 92-108.

(15) (mit Prof. H. Amirav) “Early Interpretations of Ephesians 5:14: Patristic Concepts of the Resurrection in Literal and Allegorical Circles”, in J. Verheyden, A. Merkt, and T. Nicklas (eds.), “If Christ has not been raised...” Studies on the Reception of the Resurrection Stories and the Belief in the Resurrection in the Early Church, Vandenhoeck und Ruprecht: Göttingen 2016, 61-72.

(16) “Dionysius the Areopagite and the East-Syrian Mystics: an Attempt at Reassessment”, in M. Perkams and A.M. Schilling (eds.), Griechische Wissenschaft und Philosophie bei den Ostsyrern, Berlin: De Gruyter (im Erscheinen 2017).

(17) “Les versions syriaques de l’Apocalypse de Paul: état de la question”, Apocrypha 28 (im Erscheinen 2017).

(18) “The Vine and the Net-caster. Manichaean and Mandaean Transformations of Mary Magdalene”, in E. Lupieri (ed.), A Spouse for the Christ: Mary Magdalen from the New Testament to the New Age, Brill: Leiden (im Erscheinen 2017).

(19) Italienische Übersetzung  von n. 17, Roma: Carocci (im Erscheinen 2017).

(20) “A Hitherto Unknown Medical Fragment in Syriac. Evidence of Recipes and Prescriptions from the Qubbet el-Ḫazne of the Umayyad Mosque in Damascus”, Aramaic Studies 15 (im Erscheinen 2017).

(21) “Il nous e l’altare. La teologia mistica di Dionigi Areopagita al di là di Evagrio”, in: I. Adinolfi, V. Berti, D. Dainese, E. Fiori (eds.), La mistica degli antichi e dei moderni, IL Melangolo: Genova (im Erscheinen Mai 2017).

Buchkapitel

(1) Pseudo-Dionysius, Sul potere sacro celeste (Italian translation of the treatise The Heavenly Hierarchy), in Giorgio Agamben (ed.) Angeli. Ebraismo. Cristianesimo. Islam, Neri Pozza: Vicenza 2009, p. 949-998.

(2) The Synod of Mar Aqaq, critical edition, translation and commentary, in A. Melloni (ed.), Conciliorum Oecumenicorum Generaliumque Decreta, vol. V.1, “Corpus Christianorum”, Brepols: Turnhout (im Erscheinen 2018).

Rezensionen und Tagesberichte

(1) (Italienisch) « Damascio, autore del Corpus dionysiacum » von Carlo Maria Mazzucchi (Aevum LXXX, 2006) in Adamantius 14 (2008), 670-673.

(2) (Italienisch) Pseudo-Dionysius as Polemicist von Rosemary Arthur, Aldershot, Ashgate 2008, in Annali di Storia dell’Esegesi 25/2 (2008), 216-220.

(3) (Italienisch) The Armenian Scholia on Dionysius the Areopagite. Studies on their Literary and Philological Tradition, von Sergio La Porta, in Annali di Storia dell’Esegesi 26/2 (2009), 343-345.

(4) (Englisch) Vita e studi di Timoteo I, patriarca cristiano di Baghdad von Vittorio Berti, Peeters, Paris 2009, in Annali di Storia dell’Esegesi 28, 2011, 514-518.

(5) (Englisch) “A History of the Italian Association for Syriac Studies, with a Report of a Recent Meeting”, Adamantius 21 (2015), 557-559.

(6) (Italienisch) Le Pseudo-Denys à la Renaissance. Actes du colloque de Tours, 27-29 mai 2010, S. Toussaint et Ch. Trottmann (eds.), Honoré Champion Editeur, Paris 2014, in Annali di Storia dell’Esegesi 34 (im Erscheinen 2017).

(7) (Englisch) Breaking the Mind. New Studies in the Syriac “Book of Steps”, K.S. Heal and R. Kitchen (eds.), The Catholic University of America Press, Washington D.C. 2014, in Journal of Eastern Christian Studies 69 (im Erscheinen 2017).

Lexikonartikel

(1) « Sergius of Resh‘ayna » in Encyclopedia of Medieval Philosophy, Henrik Lagerlund and Cristina d’Ancona eds., Springer: Heidelberg  2011, p. 1185-1188

(2) « Translations from Greek into Syriac » in Encyclopedia of Medieval Philosophy, Henrik Lagerlund and Cristina d’Ancona eds., Springer: Heidelberg 2011, p. 1333-1335.

(3) «Angels», in K. Pollmann, W. Otten (eds.), After Augustine, Oxford University Press: Oxford, forthcoming 2013.

(4) «Jundishapur» in K. Fleet, G. Krämer, D. Matringe, J. Nawas, and E. Rowson (eds.), Encyclopedia of Islam 3, 2015-3, Brill: Leiden-Boston 2015, 139-141.

Wissenschaftliche Publikationen Online

(1) Dreisprachige Englisch-Französisch-Italienische Abteilung “Syriac”, website des Forschungszentrums “Ancient Writing Systems in the Mediterranean”, Scuola Normale Superiore di Pisa (http://lila.sns.it/mnamon).

Akademien

  •  Redaktionsmitglied von Adamantius. Annuario di letteratura cristiana antica e di studi giudeoellenistici.
  • Mitglied der IAPS/AIEP (International Association of Patristic Studies)
  • Mitglied der the Société française d’études syriaques. 
  • Mitglied der Syriaca. Associazione italiana di studi siriaci.
  • Externe Mitarbeit am ERC-Projekt “Floriental. From Babylon to Baghdad : Toward a History of the “Herbal” in the Near East”, geleitet von Dr. Robert Hawley (CNRS, Paris)

Gastvorlesungen (2008-2013)

University of Paris-IV (Sorbonne) –Cardiff University  – Institute for Advanced Studies, Hebrew University of Jerusalem –Oxford University  – Bologna University – Scuola Normale Superiore, Pisa – Leiden University – Utrecht University – Heidelberg University – Regensburg University – Harvard Divinity School, Harvard University – Princeton Theological Seminary – Pontificio Collegio Greco, Rome